Kandidaatstelling

Indienen van kandidatenlijsten op 2 februari 2026

Op maandag 2 februari 2026 kunnen politieke groeperingen hun kandidatenlijsten indienen bij Team Verkiezingen in het gemeentehuis (Jelmeraweg 1, 9162 EA, Ballum) tussen 09.00 en 17.00 uur. De indiener moet bevoegd zijn om namens de groepering op te treden. Voor het indienen van de kandidatenlijst is het verplicht om vooraf een afspraak te maken via verkiezingen@ameland.nl.

Gebruik van OSV

Voor het opstellen en indienen van kandidatenlijsten gebruiken partijen OSV (Ondersteunende Software Verkiezingen). Dit digitale systeem zorgt voor een correcte en efficiënte verwerking van gegevens en voorkomt fouten bij de officiële indiening.

Belangrijk:

  • Alle partijen wordt verzocht OSV te gebruiken.
  • Partijen die al in de gemeenteraad zitten hebben hierover instructies ontvangen.
  • Nieuwe partijen kunnen instructies opvragen bij Team Verkiezingen.
  • Meer informatie vindt u op www.kiesraad.nl

Voorinlevering kandidaatstelling tussen 20 en 22 januari 2026

Wilt u problemen bij de officiële indiening voorkomen? Maak gebruik van de voorinlevering. Van 20 tot en met 22 januari 2026 kunt u uw kandidatenlijst en documenten vooraf laten controleren door team Verkiezingen in het gemeentehuis. Zo kunt u fouten of ontbrekende stukken op tijd herstellen. Dit is een controle, geen officiële indiening. Op 2 februari 2026 moet u de lijst persoonlijk indienen.

Tip: Vraag alle kandidaten om een kopie van een geldig identiteitsdocument (voor- en achterzijde) dat op 2 februari nog geldig is. Dit voorkomt fouten bij het invoeren in OSV.

Afspraak maken? Mail naar: verkiezingen@ameland.nl

Nummering van kandidatenlijsten

De lijstnummers worden vastgesteld volgens de Kieswet tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau.

  • Bestaande partijen: Partijen die bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen zetels hebben behaald, krijgen een nummer op basis van het aantal stemmen toen. De partij met de meeste stemmen krijgt nummer 1.
  • Samenvoeging: Dien je samen met een andere partij één lijst in? Dan worden de eerdere stemcijfers opgeteld voor de nummering.
  • Nieuwe partijen: Partijen zonder zetels of nieuwe groeperingen krijgen een nummer via loting.
  • Publicatie: De uitslag van de nummering wordt direct na de zitting openbaar gemaakt.

Verklaring van instemming

Iedere kandidaat op de lijst moet schriftelijk instemmen met de kandidaatstelling. Deze verklaring kan niet worden ingetrokken. De volgorde van kandidaten wordt automatisch overgenomen vanuit OSV.

Identiteitsbewijs

Kandidaten die nog niet in de gemeenteraad zitten moeten een kopie van een geldig identiteitsdocument (voor- en achterzijde) aanleveren, geldig tot en met 2 februari 2026. Ontbreekt dit, dan wordt de kandidatuur na de verzuimprocedure op 6 februari 2026 definitief geschrapt.

Zittende raadsleden hoeven formeel geen identiteitsbewijs in te leveren, maar wij verzoeken dit toch te doen. Zo worden namen correct verwerkt in OSV en op de kandidatenlijst.

Verklaring van ondersteuning

Nieuwe politieke partijen die willen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026 moeten minimaal 20 schriftelijke ondersteuningsverklaringen indienen van kiesgerechtigde inwoners van Ameland.

Deze verplichting geldt voor partijen die:

  • voor het eerst deelnemen,
  • bij de vorige verkiezingen geen zetels hebben behaald, of
  • deelnemen met een blanco lijst (zonder geregistreerde aanduiding).

Hoe werkt het?

  • De verklaring wordt persoonlijk afgelegd bij Burgerzaken in het gemeentehuis
  • Periode: 19 januari t/m 2 februari 2026
  • Neem een geldig identiteitsbewijs mee
  • Ook kandidaten mogen een verklaring afleggen, mits zij inwoner en kiesgerechtigd zijn
  • De kandidaten moeten op de verklaring staan in exact dezelfde volgorde en schrijfwijze als op de kandidatenlijst

Te overleggen documenten bij kandidaatstelling

Bij het indienen van de kandidatenlijst op 2 februari 2026 moeten de volgende stukken worden aangeleverd:

Kandidatenlijst (model H1)

  • Verklaring van instemming van iedere kandidaat (model H9)
  • Verklaring van voorgenomen vestiging (indien kandidaat niet in Ameland woont)
  • Machtiging partijbestuur voor gebruik van aanduiding boven de lijst (model H3-1 of H3-2 bij samenvoeging)
  • Minimaal 20 ondersteuningsverklaringen (model H4) – alleen voor nieuwe partijen
  • Kopie van een geldig identiteitsbewijs van iedere kandidaat die geen zittend raadslid is, én van de inleveraar
  • Verklaring van ontvangen waarborgsom (model H12) – niet nodig voor partijen die tussen 2022-2026 in de raad zaten

Alle modellen zijn beschikbaar in OSV en op www.kiesraad.nl.

Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

Politieke partijen mogen van kandidaten een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) vragen voordat zij op de kieslijst worden geplaatst. Het aanvragen van een VOG is niet verplicht. De partij bepaalt zelf of zij hiervan gebruik wil maken.

Waarborgsom bij kandidaatstelling

Bij het indienen van een kandidatenlijst moeten politieke partijen een waarborgsom van €225,00 betalen. Deze verplichting geldt alleen voor partijen die nu geen zetel hebben in de gemeenteraad van Ameland.

Belangrijk:

  • Bedrag: €225,00, te voldoen in het gemeentehuis.
  • De betaling moet uiterlijk 16 januari 2026 op de rekening van de gemeente staan.
  • Na ontvangst krijgt u een bewijs van betaling (Model H12). Dit bewijs levert u in op 2 februari 2026, samen met de kandidatenlijst en overige documenten.

De waarborgsom wordt terugbetaald als:

  • uw partij bij de verkiezingen minimaal 75% van de kiesdeler haalt, of
  • er geen geldige lijst is ingediend.

Meer informatie en modellen vindt u in OSV en op www.kiesraad.nl

Zittingen van het centraal stembureau

  • Op dinsdag 3 februari 2026 om 16.00 uur beoordeelt het centraal stembureau tijdens een besloten zitting de ingediende kandidatenlijsten. Ontbreken er essentiële documenten? Dan wordt de indiener hiervan op de hoogte gesteld en krijgt 2 dagen om dit te herstellen: woensdag 4 en donderdag 5 februari 2026 van 09.00 tot 17.00 uur.
  • Op vrijdag 6 februari 2026 om 17.00 uur stelt het centraal stembureau tijdens een openbare zitting de lijsten definitief vast en kent de lijstnummers toe. De locatie van de zittingen wordt tijdig bekendgemaakt.
    • Ontbreekt een geldig identiteitsbewijs? Kandidaat wordt geschrapt.
    • Ontbreken voldoende ondersteuningsverklaringen of de waarborgsom? Partij doet niet mee.

Na deze zitting kan iedere belanghebbende tot 10 februari 2026 beroep instellen bij de Raad van State, afdeling bestuursrechtspraak.