Tweede Kamerverkiezing op 29 oktober

Woensdag 29 oktober mogen we weer stemmen voor de Tweede Kamer. Door te stemmen, bepaalt u mee wie de komende vier jaar lid wordt van de Tweede Kamer en heeft u invloed op de besluiten van de Tweede Kamer. 

Uiterlijk 15 oktober krijgt u een stempas thuisgestuurd. Neem uw stempas en uw (geldige) identiteitsbewijs mee naar het stemlokaal om te kunnen stemmen. De stemlokalen op Ameland zijn geopend van 07.30 tot 21.00 uur: 

  • Gemeentehuis, Jelmeraweg 1 in Ballum;
  • Dorpshuis 't Wantij, Binnenweg 15 in Buren;
  • Ontmoetingscentrum Ons Hol, Middelbord 8 in Hollum;
  • Jaap Klaassen Hal, Schoolstraat 6 in Nes. 

Iemand vragen om voor u te stemmen

Kunt u op woensdag 29 oktober niet zelf stemmen? Bijvoorbeeld omdat u ziek bent of op vakantie in het buitenland? Dan kunt u iemand anders machtigen om namens u te stemmen. Dit kan op twee manieren:

  1. Via de achterkant van uw stempas met een kopie van uw identiteitsbewijs (onderhandse volmacht);
  2. Via een machtigingsformulier (schriftelijke volmacht).

Het machtigingsformulier kunt u downloaden via deze website of opvragen bij team Burgerzaken in het gemeentehuis. Zorg ervoor dat de schriftelijke aanvraag uiterlijk vrijdag 24 oktober door de gemeente is ontvangen.

Stemmen in een andere gemeente

Bent u op woensdag 29 oktober niet op Ameland, maar wilt u wel stemmen in een andere gemeente? Dan heeft u een kiezerspas nodig. U kunt deze op twee manieren aanvragen:

  • Schriftelijk: tot uiterlijk vrijdag 24 oktober via een online formulier op www.ameland.nl;
  • Mondeling: tot dinsdag 28 oktober om 12.00 uur bij Burgerzaken in het gemeentehuis.

Bij uw aanvraag moet u uw stempas meesturen of inleveren. Na goedkeuring ontvangt u een kiezerspas, waarmee u in elke gemeente in Nederland kunt stemmen.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op www.ameland.nl/verkiezingen of op www.elkestemtelt.nl. Heeft u vragen? Neem dan contact op met team Burgerzaken via telefoonnummer (0519) 555 555.

Stembiljetten