‘Welke impact heb jij op Ameland?’ Deze vraag stelt gemeente Ameland aan haar gasten en inwoners. De vraag is onderdeel van de campagne Liefde voor Ameland. Doel van de campagne: het mooie eiland Ameland houden zoals het op dit moment is. Zodat iedereen -van inwoner tot dagjesmensen- er kan blijven genieten van de natuur, de rust en de ruimte.  

Vorig jaar startte gemeente Ameland met de campagne Liefde voor Ameland. ‘Laat ik maar direct heel duidelijk zijn: iedereen is hier welkom’, aldus wethouder Theo Faber. ‘Méér dan zelfs. Onze natuur, stranden en dorpen zijn prachtig. We zijn deze campagne gestart om juist dát te behouden.’

De campagne is een samenwerking van gemeente Ameland met VVV Ameland, rederij Wagenborg, Ondernemers Platform Ameland, de natuurbeheerders en Arriva. De partijen zetten zich samen in om de belangrijke waarden op het eiland te beschermen.

Welke impact heb jij?

Iedere bezoeker of bewoner van Ameland heeft invloed op het eiland. Bijvoorbeeld op de natuur, afval of het verkeer. Of iemand nu voor één dag, een weekend of een lange vakantie op het eiland is. ‘We willen mensen vooral niet vertellen wat ze wel of niet mogen doen’, vertelt wethouder Faber. ‘Mensen zijn zich niet altijd bewust van de gevolgen van hun gedrag. Daarom zetten we dit jaar met deze nieuwe campagneboodschap in op die bewustwording. Zo laten we bijvoorbeeld natuurorganisaties aan het woord, die uitleggen hoe een loslopende hond soms héle grote gevolgen kan hebben voor de vogels in het gebied.’ 

De campagne

Informatie over de campagne is te vinden op liefdevoorameland.nl. Daarnaast is de campagne te volgen via Facebook, Instagram en Twitter en onder andere te zien op de boten en in de bussen. Nieuw dit jaar zijn de duurzame disposables, die via de Waddenvereniging verspreid zijn onder ondernemers op het eiland.